Friday, April 25, 2014

Meniti Jalan

MENITI JALAN

Indah
Dunia ini memang indah
Sekali kau terjah
Selamanya kau tetap ingin dan tak bersudah

Perjalanan ini ku lihat dengan mata
Dengan mata aku melihat mencari
menyaksikan di saksikan
menjadi pandangan kepada semua perkara
menjadi pandangan kepada halal haram
 
Perjalanan ini ku langkah dengan kaki
 Dengan kaki ini ku melangkah ke kiri ke kanan
ke depan dan belakang
Dengan kaki ini ku melangkah 
ke arah yang ingin ku tuju
tetapi adakah kaki ini selalu berada 
di tempat sepatutnya?

Perjalanan ini ku sahut dengan tangan
 Dengan tangan ini aku meraba mencari
menunjuk memberikan isyarat kata
Dengan tangan ini aku selalu menulis
menulis puisi yang sedang ku tulis
tetapi adakah tangan ini selalu mengangkat
arah langit dan menuntun doa kearah penciptanya?

Perjalanan ini ku tepis dengan fikiran
 Dengan fikiran ini aku berfikir
dengan akal yang di berikan
ku membentangkan idea logical dunia
ku berfikir dengan cara ku sendiri
ku berfikir dengan kata konsep idea
ku berfikir dan akal menyaksikan betul atau salah
ku berfikir adakah aku selalu berfikir kebaikan atau kejahatan semata?

Perjalanan ini adalah Perjalanan
 perjalanan ini adalah perjalanan ku 
ku tempuh dugaanya sendiri itu lebih baik
ku tempuh dunia ini sendiri itu lebih baik
ku tempuh dengan cara aku sendiri
ku tempuh dengan harapan yang tinggi
ku tempuh dengan doa agar iya di mudahkan

Dengan ini aku meniti lah jalan...
allahu rabbi
ya rahman ya rahim
ya rabbullaalaamin

By
-MFN-

No comments:

Post a Comment